Opgeblazen gevoel door voeding

www.proven-probiotica.nl > Blog > Probiotica > Opgeblazen gevoel door voeding

opgeblazen gevoel voeding probiotica

Je voeding heeft een direct effect op spijsverteringsproblemen zoals een opgeblazen gevoel.

Wat versterkt een opgeblazen gevoel?

Kauwgom en koolzuurhoudende dranken zorgen ervoor dat je meer lucht consumeert.

Bij sommige mensen heeft de spijsvertering moeite met het afbreken van vezels (cellulose) en suikers zoals polyolen of oligosachariden uit bonen en groenten. Deze suikers worden ook vermeden in het FODMAP-dieet. Doordat deze vezels en suikers moeilijk verteren onstaan er gassen die druk geven op de darmwand.

Zuivel kan om 2 redenen tot een opgeblazen gevoel leiden; sommige mensen hebben te weining lactase beschikbaar om de lactose (melksuiker) af te breken en sommige reageren allergisch of overgevoelig op de proteïnen in de zuivel.

Te veel suiker maar ook teveel suikervervangers (ook kunstmatige zoetstoffen) kunnen leiden tot een verhoogde gasproduktie en dus pijn. Dit komt vooral voor als de darmflora niet in balans is, de te hoge hoeveelheid suiker is vooral een voedingsbron voor de onvriendelijke bacteriën. dit leidt verder tot een onbalans en tot symptomen zoals een opgeblazen gevoel.

Wat moet je juist wel eten?

Sommige voeding ondersteunt juist een goede spijsvertering en voorkomt daarmee het opgeblazen gevoel, vermindert ontstekingen en is voeding voor de vriendelijke bacteriën. kruiden zoals gember, venkel, pepermunt en kamille hebben een verzachtend effect.

Yoghurt en gefermenteerde groenten zorgen voor meer vriendelijke bacteriën die ook in voedings-supplementen voorkomen.

Asperges, uien, knoflook, prei en bananen zijn goede voeding voor bacteriën. Let wel voor alle bacteriën, de vriendelijke en de onvriendelijke bacteriën in de darmflora. Als er balans is in het microbioom is dit goede voeding, anders niet.

De basis van je microbioom (darmflora met goede, neutrale en onvriendelijke bacteriën) wordt gevestigd rond het derde levensjaar. de samenstelling, de onderlinge verhouding van de darmbacteriën verandert per dag. De helft van je ontlasting bestaat uit dode bacteriën die ook weer aangevuld worden.

Voordat de koelkast was uitgevonden aten wij meer verse (onbespoten rauwe) voeding en meer gefermenteerde voeding, er was dus een permanente aanvoer van goede bacteriën. In het huidige dieet wordt juist geprobeerd om zo steriel mogelijk te eten, bacteriën staan bijna gelijk aan bedorven voeding. Voedingssupplementen kunnen hierin een rol vervullen omdat er alleen geselecteerde en gecontroleerde bacteriestammen worden geconsumeerd.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *