Ondersteun je darmen

www.proven-probiotica.nl > Blog > Voeding > Ondersteun je darmen

ra whole food voor darmen

Zorg voor je bacteriën, help je gezondheid

Als je spijsvertering goed werkt sta je misschien niet stil bij de conditie van je darmen…. Maar als de spijsvertering niet goed functioneert, of als je symptomen hebt van PDS (prikkelbaar darmsyndroom), allergieën, een geïrriteerde darm, oververmoeidheid, acne of eczeem dan moet je echt verder lezen.

Spijsverteringsproblemen en dan met name darmproblemen kunnen het resultaat zijn van verschillende oorzaken zoals antibiotica, andere medicatie, alcohol, stress, te zwaar sporten, voedsel-allergieën, de pil, een niet goed functionerende lever en slechte eetgewoonten.

Al deze oorzaken kunnen leiden tot ontstekingsreacties in de darmen (de darmwand) en kennen wij ook als leaky gut (het lekkende darm syndroom). Dit heeft bovendien een effect op de spijsvertering, hoe goed wij de voeding kunnen afbreken en hoe goed wij nutriënten kunnen opnemen. Samen heeft dit een groot effect op de gezondheid.

Drie manieren om je darmen te ondersteunen;

  1. Stress management
  2. Whole food
  3. Balans in je darmen

Stress management

Iedereen ervaart stress, elke dag, maar het gaat erom hoe wij reageren in stress-situaties. Het helpt je weerstand tegen stress te verhogen door voldoende te slapen, door ademhalings-oefeningen te doen (diep, lang en rustig ademhalen), slim sporten, pauzeren, praten met vrienden en collega’s en ontspanningstechnieken zoals meditatie, zen en yoga.

breng balans in je darmen
Zorg voor de bacteriën in je darmen, met rust.

Whole food

Eet zo plantaardig mogelijk, een dieet rijk aan vezels, fruit, groenten, proteïnen en vermijd bewerkte voeding. Het helpt de darmpassage en de peristaltische bewegingen van de darm. Deze voeding bevat ook alle nutriënten die nodig zijn voor je gezondheid en het ondersteunt de gezondheid van de darmen omdat whole food de darmbacteriën voeding geeft zodat deze bacteriën op hun beurt weer proteïnen, vitaminen en hormonen voor ons maken. Zorg goed voor je bacteriën en zorg er voor dat je voldoende vriendelijkebacteriën in je darmen hebt. Whole food is “hele” voeding, onbewerkt met blad, schil, wortel, zoals het aan de boom hangt of uit de grond komt.

Breng balans in je darmen

Een gevarieerd whole food eetpatroon ondersteunt met vezels en nutriënten de bacteriën in je darmen. Ook gefermenteerde voeding, rijk aan zuren (melkzuur) helpt, het creeërt een goed milieu waarin de goede bacteriën goed kunnen leven en groeien. Gefermenteerde voeding: kimchi, yoghurt, zuurkool, kefir. Voeding die je wilt vermijden is: suiker en kunstmarige zoetstoffen. Je kunt je darmbacteriën eten geven, dit heet pre-biotische voeding en dat vindt je in de vorm van inuline in: prei, ui en knoflook maar ook in de Juvo biologische maaltijdvervangers (raw whole food). Of gebruik elke dag probiotica.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *