Tien tips voor gezonde gewoonten

www.proven-probiotica.nl > Blog > Nieuw > Tien tips voor gezonde gewoonten

tien tips gezonde gewoonten

Na de feestdagen weer terug in een gezond ritme.

Nu de feestdagen voorbij zijn en de vakantie erop zit beginnen vel mensen aan hun goede voornemens: gezonder leven, minder drinken, stoppen met roken, afvallen en meer tijd en energie voor vrienden, familie en gezin.

Het stellen van doelen gaat helpen om te veranderen. Maar het blijft een uitdaging om na en vrije periode weer gezond te leven. Vooral omdt de vakantie, het voorjar en de zomer no gene eind weg zijn. De januari-blues loert om de hoek….

Hier tien tips die je gaan helpen om 2020 goed te beginnen met (nieuwe) gezonder gewoonten en om die januari blues te overleven.  

10 tips

  1. “Mats jezelf een beetje” Er is geen haast en een nieuw jaar betekent eigenlijk allene ene nieuwe datum. Je hoeft niet ineens perfect te zijn. Maak er geen stress van, stap voor stap verbeteren is prima.

2. Neem de tijd – bouw je sport en lichaamsbeweging langzaam op, voeg 1x groente extra toe per week, verander bewust, voel wat je ervaart en wat je nodig hebt.

Slapen en opstaan

3. Stel nieuwe bed-tijden, hoe laat ga je slapen en hoe laat kom je eruit. Slaap in ene donkere kamer, neem een warm bad ’s avond, wat lavendel-olie op je kussen, lees een boek, vermijd beeldschermen of neem ene kopje kamille-thee voordat je gaat slapen. Oh ja, zet je wekker vooral NIET op snoozen, daar houdne je hersens niet van. Houd je slaapritme ook in het weekeinde vast, het wordt steeds gemakkelijker.

4. Een nieuwe ochtendroutine, vroeg weer op om ana te werk te gaan kan er in hakken na een vakantie. Bereid je voor en neem 10-15 minuten in de ochtend om bewust te relaxen. Een positieve mindset helpt je de hele dag. Probeer eens te stretchen, mediteer, geniet van een kopje thee of koffie. Of trakteer jezelf op een paar minuten extra douchen, even bewust genieten voordat je begint.

5. Bewaak je vochtbalans, ons lijf en onze hersenen hebben water nodig om gezond te blijven. Drink daarom morgens als eerste een flink glas water.

Inspannen en ontspannen

6. Plan je ontspanning, gewoon in je agenda, FUN in de planning. Wellness, een lekker bad, een wandeling in een mooie omgeving, een bioscoop-bezoek, lekkere muziek of een mooi recept proberen. Dus maak er tijd voor, die win je terug omdat je na je ontspanning vele effectiever bent. Maak een wensen-lijst en plan!

7. Luister naar je lijf. Heb je zin in sport of zin om lekker te niksen. Even lekker wat yoga of languit op de bank, luister naar wat je lichaam nodig heeft en geef er gehoor aan.

8. Ademhalen doe je de hele dag, maar doe het nu eens bewust, biijvoorbeeld in je ochtendroutine. 3 – 5 keer diep inademen en uitdemen, Het helpt je te ontspannen. Zet een alarm in je telefoon en doe dit ene paar keer per dag bewust en zonder afleiding.

Voedingssupplementen

9. Gebruik je dagelijks voedingssupplementen. Misschien is het gebruik in de vakantie afgenomen, maar met het nieuwe jaar, je goede voornemens en doelen kunnen voedingssupplementen een bijdrage leveren. Neem elke dag je probiotica, je vitaminen, mineralen, vezels, enzymen en omega-3.

10. Onthoud, alles dat je voelt is oke.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *