Je hebt vast al gehoord van voedingssupplementen die  vriendelijke bacteriën in je darmen brengen. De bacteriën in de darmen beïnvloeden je weerstand, gezondheid en stemming. Misschien heb je ook al gehoord van pre-biotica? Dit zijn supplementen die de vriendelijke bacteriën (probiotica) van voedsel voorzien. Wat is synbiotica? Het is een combinatie van beiden: vriendelijke bacteriën met voeding voor die bacteriën. Dus pre- en pro-biotica.

Om duidelijkheid te creëren heeft het ISAPP richtlijnen opgesteld voor onderzoekers. Het rapport is gepubliceerd in Nature Reviews: Gastroenterology & Hepatology. De publicatie gaat helpen bij de ontwikkeling van nieuwe synbiotica.

Definitie van synbiotica

Synbiotica kwamen voor het eerst in beeld in 1995. Sindsdien hanteert de FDA een “los” beleid voor deze produkten. Er wordt niet gekeken naar de onderbouwing en de werkzaamheid. De richtlijnen zijn opgesteld zodat er duidelijkheid ontstaat bij pers, publiek, onderzoekers en controlerende instanties. Hiermee worden “spookverhalen”, “gebakken lucht” en overdreven claims hopelijk voorkomen.

De laatste definitie voor synbiotica. Het is een mix van levende microorganismen en substraat. Dat wordt gebruikt door geselecteerde microorganismen die een gezondheidsbijdrage leveren aan de mens,

De oude definitie van synbiotica was: een combinatie van pre- en pro-biotica.

Bewezen effecten

Volgens de nieuwe definitie is het belangrijk dat de combinatie samen wordt getest. Tevens is cruciaal dat het aantoonbaar positieve eigenschappen voor de gezondheid heeft. Als voorbeeld: een prebioticum kan de spijsvertering ondersteunen en een probioticum kan de weerstand na griep ondersteunen. Zolang beide eigenschappen aantoonbaar zijn is er sprake van complementaire synbiotica.

Van belang is dus het testen, het bewijs. Probiotica moeten “proven” zijn. Synbiotica moeten elk apart en samen aantoonbaar hun werk doen. Er wordt voorkomen dat er “lukraak” pro- en pre-biotica worden samengevoegd.

Naast complementaire synbiotica zijn er ook synergetische synbiotica. De ingrediënten (pro en pre) werken samen om 1 gezondheidsdoel te bereiken. Naar verwachting komen er nieuwe (novel) ingrediënten die nu nog niet te classificeren zijn onder probiotica of prebiotica.

Synergetische probiotica kunnen bijvoorbeeld een energiebron voor probiotica bevatten of het microbioom beïnvloeden om de overleving van de probiotica te ondersteunen.

Het is belangrijk dat de ingrediënten samen tegelijkertijd te onderzoeken en te testen.  Bij mensen, vee en huisdieren. Met een duidelijker definitie van synbiotische supplementen blijft het advies van een deskundige aan te bevelen.

Wat is synbiotica

Er is een groot aanbod aan pre-, pro- en syn-biotica maar dat betekent niet dat elk product meteen goed is voor kinderen, senioren, bij hartziekten of bij spijsverteringsproblemen. Elke probiotica en dus ook elk synbioticum heeft een eigen effect.

Conclusie

De vraag is niet of je pre, pro-, of synbiotica moet gebruiken. De vraag moet zijn: welk doel, welk effect is er nodig. Het gaat dus om wat je nodig hebt.

The Department of Animal Sciences and the Department of Food Science and Human Nutrition are in the College of Agricultural, Consumer and Environmental Sciences at the University of Illinois.

Kelly S. Swanson, Glenn R. Gibson, Robert Hutkins, Raylene A. Reimer, Gregor Reid, Kristin Verbeke, Karen P. Scott, Hannah D. Holscher, Meghan B. Azad, Nathalie M. Delzenne, Mary Ellen Sanders. The International Scientific Association for Probiotics and Prebiotics (ISAPP) consensus statement on the definition and scope of synbioticsNature Reviews Gastroenterology & Hepatology, 2020

Vertaling en bewerking voor Nederland door Rinjo Israels.

foto door @thiszun via Pexels